torsdag 24 januari 2013

Ett år i Staterna

Idag är det exakt ett år sedan vi landade i New Orleans, och vi har alltså hunnit med drygt halva den planerade tiden i USA. Det har varit ett intressant, hektiskt och händelserikt år, med premiärer för både Mardi graz, jazzfest, orkan, kryssning och ö-luff. Det kommande året blir kanske inte lika spännande, då det mesta nu har blivit rutiner även här, men vi ser fram emot fler besök!

Det som blir nytt och spännande och som ligger ganska nära i tid är alla deklarationer som ska in. För mig blir det minst fyra deklarationer. En för Louisiana, en för USA, en för Norge och minst en för Sverige. I Sverige får man som utvandrad ett nytt "personnummer", ett sk. GD-nummer. Man ska sedan bara få en deklaration för det numret. Skatteverketr har dock envisats med att varje år skicka både en med mitt GD-nummer och för mitt gamla personnummer trots att de varje år lovar att jag nästa år bara ska få en. Båda måste naturligtvis också lämnas in. Vi får se hur det går i år. I år har Kongsberg tillhandahållit två skattejurister, en amerikansk och en norsk. Jag saknar dock svensk representant. Med tanke på att det är ganska besvärligt bara att få till deklarationerna i Sverige och Norge har jag redan varit i kontakt med båda juristerna, och den amerikanska juristens kommentar när jag förklarade läget var "Your situation is complex". Så det här blir som sagt spännande.

Efter ett år i USA vore det kanske på sin plats att reflektera över vad det är för skillnader på att bo i USA jämfört med i Sverige och Norge. Vad är bättre och vad är sämre? För tillfället nöjer jag mig med att säga att jag nog inte skulle byta vare sig Sverige eller Norge mot USA. Så får vi kanske återkomma med lite mer detaljer senare.

2 kommentarer:

  1. Ja, att deklarera i USA kan vara lurigt. Jag kommer ihåg nåt W4-form eller vad det hette. Men för er är det nog ännu värre som har Norge med i bilden också. Hoppas det går bra.

    Tiden går fort! Hoppas vi hinner hälsa på er innan ni återvänder hemåt.

    SvaraRadera