tisdag 22 april 2014

Påskhelgen

På långfredagens morgon körde vi österut till Pensacola, Florida. Vi skippade påskfirandet, och satsade i stället på en slags minisemester med sightseeing, hotellhäng, strandlek, poolbad, restaurangmåltider, och karuseller.

Det regnade i stort sett under hela färden till Pensacola, men det gjorde i och för sig inte så mycket. Väl framme åt vi lunch på det omåttligt populära McGuires Irish Pub, en restaurang som vi även besökte ifjol när vi var i Pensacola tillsammans med min syster med familj. Stället är känt för bra mat, men också för att det finns drygt en miljon signerade en-dollarssedlar hängandes i taket. Mätta och nöjda fortsatte vi till Barnens Museum, som visade sig vara väldigt litet. Den stora behållningen var pysselstunden, då det klipptes och klistrades. När vi var klara med vårt alster, åkte vi till vårt hotell vid Pensacola Beach, där blev det ett dopp i den uppvärmda poolen. Stranden fick vänta till lördagen.

Lördagen inledde vi med en tur ut till Fort Pickens. Ett pentagonformat fort byggt 1834, beläget längst ut på den västra udden av Santa Rosa Island. Kanoner, kanoner, kanoner, och en och annan tegelsten, får sammanfatta detta besök. Eftermiddagen blev det stranden för hela slanten.

Söndagen var hemresedag, och vi siktade in oss på att göra ett stopp vid stranden i Biloxi, Mississippi. Innan vi lämnade Pensacola Beach tog vi en promenad ut på piren, som var tämligen välfylld av en brokig skara fiskare. När vi väl kom fram till Biloxi, så lockade karusellerna inne på festivalområdet till "Crawfish Music Festival" mer, än de småkyliga vindarna på stranden. Hela familjen åkte pariserhjul, Ted åkte ett par karuseller själv, och där han var för kort (de flesta) åkte han och Jim tillsammans.

Jack på McGuires.

Ted fiskar på muséet.

Pysselstunden.

Två glada badare i hotellets pool.

Fort Pickens

Kanonbild

Utsikt från vårt hotellrum.

Stranddiggare.

Test av strandtältet.

Middag på Shaggy´s.

Pirpromenad

Pirkram

Allt fiske var inte tillåtet.