fredag 3 maj 2013

Svensk musikafton

Vi är mitt uppe i Jazz Fest-veckorna, men som alltid i New Orleans så finns det även många andra musikarrangemang att besöka. I tisdags gick det att njuta av en musikafton med starka svenska vibbar, på norska sjömanskyrkan. Uppträdde gjorde klarinettisten Örjan "Orange" Kjellin och hans band, svensk men boende i New Orleans sedan 1966, svenska trombonisten och trumpetspelaren Gunhild Carling, och sångerskan och multiartisten Theresa Andersson, svensk men boende i New Orleans sedan början på 90-talet.

Gunhild hade aldrig spelat med de andra, och Theresa har kanske inte direkt jazz som sin huvudarena. Men, de fann varandra som om de aldrig gjort annat än spelat ihop. Och oj vad det svängde! Jag var otroligt imponerad över hur bra de funkade ihop och vilken fantastisk improvisationsförmåga de besitter. När Gunhild plötsligt drog fram en blockflöjt blev jag fundersam, men aldrig hade jag anat att man kunde spela så på en blockflöjt som hon gjorde. Och i framförandet av "Summertime", blev Theresas ljuva stämma tillsammans med tonerna från blockflöjten en magisk kombination.

Gunhild Carling och Örjan Kjellin med band jazzar loss.

Här har Theresa Andersson gjort dem sällskap på scenen.

SWEA (jag och Cecilia) hade bakat tårtor till kaffet i pausen.

Gunhild kränger skivor i pausen.

Gunhild hann även med att svida om i pausen.




2 kommentarer:

  1. Ser ut som goda tårtor. Hoppas du får något liknande på din bemärkelsedag. Grattis Maria!
    Önskar Billers

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! De var smaskens!
      Var på nytt besök på sjömanskyrkan igår, och de hade bakat massa goda tårtor till min ära. Eller kanske var det till avskedskalaset för prästfamiljen som snart flyttar tillbaka till Norge?

      Radera