torsdag 1 mars 2012

Körkort med nöd och näppe

Idag tog jag körkortet. Det var nästan så enkelt som jag hade föreställt mig även om jag var nära att kugga på uppkörningen.

Det hela började, efter en lång väntan, med en synundersökning som jag var ganska orolig för, eftersom jag börjat se rätt dåligt på höger öga. Tror snart att jag måste skaffa brillor igen. Med lite besvär fick jag tydligen alla, eller åtminstone tillräckligt många, bokstäver rätt. Jag skulle också säga vad jag vägde och hur lång jag var, som jag ju inte hade koll på i lokala enheter. Jag skulle precis kolla det med min konverteringsapp men innan jag hann starta telefonen bad en av de anställda mig stå upp och vips hade hon uppskattat både min längd och vikt. Praktiskt!

Sedan var det dags för teoriprov som man gjorde på en dator. Tror det var 30 frågor med 3-4 alternativ där de flesta var ganska självklara. Man såg direkt efter varje fråga om man svarat rätt eller fel och vad rätta svaret skulle ha varit. Jag lyckades få ett par slarvfel för att jag inte läste frågan ordentligt, och en gång råkade jag av misstag klicka på fel alternativ. Men det gick som sagt bra ändå. Jag hade dock "fuskat" genom att läsa igenom en 90-sidig teoribok.

Sedan var det dags för uppkörning. Eller rättare sagt cirka 1,5 timme senare när kontrollanten kom tillbaka från banken... Det blev en kort bit längs en väg, runt ett kvarter, och sedan tillbaka. Här hade jag dock missat en viktig detalj. I Sverige ska man ju i korsningarna med stoppskylt, om det inte finns någon linje, köra fram till den korsande vägen innan man stannar, oavsett skyltens position. Det känns ju naturligt eftersom skyltarna ofta står en bra bit in på vägen. Det gör de också här. Här måste man dock alltid stanna innan skylten.

Kontrollanten sa att man kunde bli av med körkortet om man gjorde som jag gjorde och jag tog för givet att jag skulle kugga. Men nej, hade jag varit ung och oerfaren skulle jag ha kuggats, men för mig gick det tydligen bra att på den kanske 10 minuter långa uppkörningen vid upprepade tillfällen bryta trafikreglerna så mycket att jag borde tappat körkortet. Märkligt tycker jag, men skönt. Kontrollanten menade att jag ju kunde köra bil och bara behövde anpassa mig lite till de lokala reglerna. Hon tröstade mig med att hon säkert inte skulle klara att köra i Sverige heller...  .

Jag kom till lokalen klockan 8 och var färdig kl 12. Priset var 24,50 USD.

Finn 2 fel! Tips: det är inte det överstrukna körkortsnumret.



4 kommentarer:

  1. Jag känner igen den där proceduren från när jag tog körkort - det löjliga teoriprovet och den lilla bilturen runt kvarteret. Jag visste inte heller min längd så jag drog till med 6'6. Tanten godkände det, men jag tror inte att jag är 5 tum längre än dig...
    En annan kompis som tog körkort i staterna visste inte vad yield betydde, men det gick bra ändå. :)

    Jag kan bara se att efternamnet är felstavat. Saknat social security-nummer?

    Förresten, vad har Louisiana för slogan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag tänkte på längd och vikt. Längden är väl inte så illa, bara 4 cm fel. Vikten är dock ca 13 kg för lite så hon tyckte uppenbarligen att jag såg ut som en tunnis...

      Bostroem står det i mitt pass också på den engelska stavningen.

      På bilarna står det "Sportsman's Paradise". Annars tror jag det är "Fall in love with Louisiana all over again" och "Come as you are. Leave Different.".

      Radera
  2. Det låter nästan som när min svärfar skulle ta körkort för runt 50 år sedan. Ett par kompisar skulle göra det tillsammans. Kontrollanten frågade vem som körde sämst i gruppen, varvid de andra var "onödiga" att titta på. Killen fick dessutom köra runt på gårdsplanen, medan kontrollanten öppnade fönstret på sitt kontor och tittade ut :-)

    Kanske blir så för Maria...

    +8 här i går, förödande för mitt skidspår :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att Maria inte behöver köra alls om hon säger att hon kör bättre än mig. I alla fall ska hon inte göra misstaget med stoppskyltarna.

      Har noterat att det är värmebölja i Skandinavien. Ett tag var det nästan lika varmt som det var kallt här men nu verkar våren ha kommit på allvar hit också. Du får bygga en rullskidbana som du kan sopa så du har något att pyssla med när snön är borta.

      Radera