fredag 23 mars 2012

Brillorm igen!

Efter 15 glasögonfria år klarade jag mig inte längre. 1997 gjorde jag en laserbehandling och har sedan dess alltid sett aningen sämre på höger öga och det har gradvis försämrats under åren. Eftersom vänster öga kompenserat har jag totalt sett inte sett så illa men det har på slutet blivit väldigt tröttsamt.

Så idag slog jag till och åkte till optikern, eller egentligen ögondoktorn som man går till i USA. Väl där konstaterades det att jag i stort sett bara hade astigmatiskt synfel. Mest på höger öga men också en del på vänster. Tillbaka till jobbet åkte jag med nya glasögon av märket Modo. De har dock såvitt jag vet inget med Mo och Domsjö eller ishockey att göra. Det känns lite ovant och konstigt men är otroligt mycket behagligare att titta på datorskärmen när allt är skarpt.

Före

Efter

Jag har ju trots allt bott fyra år i Ö-vik så Modo-brillor känns ganska rätt.


2 kommentarer:

  1. Räkna med ett till polisbesök snart:
    -We've heard about a new man in this house, is everything working out OK?
    :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas att vi slipper det. Tycker det är lite väl mycket poliser här. Var dessutom nära att råka illa ut igår på väg hem från jobbet. Åkte hem tre timmar senare än ordinarie arbetstid så det var mindre trafik än vanligt och jag var hungrig, så jag tryckte väl aningen för mycket på gasen. Tyckte dock att jag tillfälligt skymtade ett blåljus i backspegeln. Visste inte om det var inbillning men jag bromsade hastigt ner så att jag låg under laglig hastighet. Såg en bil som närmade sig snabbt och det visade sig mycket riktigt vara en polisbil. Jag var helt säker på att han skulle stoppa mig. Han körde dock bara upp jämsides, låg bredvid en bit och tittade lite argt på mig. Sedan körde han ifrån mig. Antar att han gått av sitt skift och var på väg hem. Men det är väl ett tecken på att man fortfarande inte är så gammal om man blir rädd snarare än känner sig trygg när man ser en polis...

    SvaraRadera