torsdag 20 december 2012

New Orleans från ovan

Jag har tidigare åkt helikopter ett par gånger, men själv har jag aldrig flugit. Idag var det dags! Jag hade således tagit ledigt från jobbet och begav mig till New Orleans Leakefront Airport där jag träffade flyginstuktören Burt.

Det skulle egentligen vara en timmas teori och en timmas flygning, men jag tror han kortade ned det hela när han hörde att jag flugit flygplan tidigare. Det blev en kort genomgång av hur den fungerade, sedan fick jag ta plats på pilotsidan i den tvåsitsiga kärran och vi flög iväg.

Att flyga helikopter var en häftig upplevelse. Det finns tydligen, till skillnad mot flygplan, inga restriktioner på hur lågt man får flyga. Att susa fram i 75 mph några meter över träskmarkerna fick det att pirra lite i magen. Vädret tillät idag att flyga utan dörrar vilket nog förhöjde känslan ytterligare en aning. Jag fick öva på starter och att sväva stillastående en meter över marken. Det sistnämnda var inte så enkelt då man lätt överkompenserade med spaken.

Till slut blev det en tur över centrala New Orleans, landning vid Superdome och så vidare runt staden. Jag skulle inte alls ha något emot att ha helikopterlicens och en egen sådan här liten leksak. Men jag får nog jobba några år till innan det kan bli aktuellt...

Helikoptern, som vägde under 400 kg.

Vy mot centrala New Orleans från Audubon Park

På väg mot Lake Pontchartrain
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar