torsdag 31 maj 2012

Washington D.C - dag 1 och 2

Efter att ha hämtat Ted på dagis åkte vi direkt till Jims jobb och plockade upp honom för avfärd mot flygplatsen. Vi lämnade bilen på långtidsparkering och anlände i god tid till flygplatsen. Planet till Washington var försenat, så vi kunde äta middag i lugn och ro.

Flygresan tog dryga två timmar och vi anlände till Washington Dulles Airport ca en timme senare än planerat. Vi begav oss direkt till hotellet som låg i närheten av flygplatsen. Bums i säng!

Nästa morgon tog vi vårt pick och pack med på en 4-5 mil lång bussresa in mot stan, och därefter en dryga två kilometers vandring till vårt nästa hotell, Hampton Inn. Där kraschade hela familjen och tog en timmes sovpaus. Efter den välbehövliga vilan begav vi oss ut för att hitta något att äta.

Mexikanska restaurangen Oyamel gjorde oss mätta och belåtna och redo för att börja utforska huvudstaden närmare. Rätt så snart fick vi syn på en sk "hop on - hop off -tour"-buss och bestämde oss för att köpa biljetter. Eftersom det var memorial weekend och det kunde förväntas störningar i trafiken, fick vi ett extra dygn till vår 48-timmarsbiljett. Vi hoppade genast på den röda linjen och åkte med den några stopp innan vi klev av vid U.S Capitol.

U.S Capitol är mötesplats för kongressen. 1793 lade George Washington den första grundstenen, men byggnaden har fått genomgå både återuppbyggnad och ombyggnation innan den fick dagens utseende. Kort efter det första färdigställandet brändes nästan hela byggnaden ner till grunden av engelsmännen under det sk "War of 1812".

U.S Capitol utgör den östra delen av the National Mall, som är ett ca 3 km långsträckt parkområde (och nationalpark) beläget mitt i staden och kantat av historiska monument och muséer. Området är verkligen storslaget, men tyvärr så pågick där ett massivt restaureringsarbete och stora delar av gräsområdet var uppgrävt, och helhetsbilden blev därför inte alls så vacker som den måste vara när allt är som det ska.

Jag såg fram emot att resa norrut från Louisiana och mötas av något behagligare temperaturer, men tji fick jag. Hela helgen rådde värmebölja och temperaturen låg tryggt på dryga 30C. Vi passade därför på att ta en glasspaus i skuggan innan vi promenerade vidare bort mot Washington Monument.

Washington Monument är en 169 m hög stenobelisk gjord i marmor, granit och blå gnejs, uppfört till minne av George Washington. Monumentet började byggas 1848 och färdigställdes 1884, och är världens högsta stenstruktur och världens högsta obelisk. I augusti 2011 skadades monumentet i samband med en jordbävning, och har sedan dess varit stängt för allmänheten. Inne i monumentet finns en hiss som kan ta en upp till toppen på 70 sekunder. Fram till att Eiffeltornet byggdes 1889 var monumentet den högsta strukturen i världen. Idag är det skyskrapan Burj Khalifa i Dubai som är världens högsta struktur med sina 830 meter.

Om man går norrut från Washington Monument kommer man till Vita Huset. Vita Huset som ligger på 1600 Pennsylvania Avenue NW, byggdes 1792-1800 och har varit hem för alla amerikanska presidenter sedan John Adams som var USAs andra president. Vi styrde givetvis våra steg i den riktningen och möttes av en folksamling vid en avspärrning mitt på den stora öppna gräsplanen söder om presidentens hem. Vi skymtade några människor ute på balkongen och jag sa skämtsamt "nu ser vi Obama". Tänk så rätt jag hade! För några minuter senare öppnades avspärrningen och vi fick information om att presidenten hade varit ute på balkongen.

Efter att ha sett presidenten och hans hem traskade vi trötta mot hotellet och stannade för middag på en japansk restaurang där det blev sushi för mig och teriyakikött och ris för Jim. Ted fick en mini-buffé bestående av misosoppa, sushi, och kött med ris.

I väntan på bussen in till stan.

Vårt hotellrum.

Lunch på Oyamel.

Jim köper biljetter, Ted är missnöjd.

Det var bara på första resan vi satt uppe på taket, sen blev det för varmt.

Redo för sightseeing.

Alldeles intill U.S Capitol ligger botaniska trädgården. Där var det grönt!

U.S Capitol, en mäktig byggnad med roliga trappor.

Om vi återvänder ska vi ta en guidad segwaytur.

Gräsmatteplanering i the National Mall.