tisdag 11 september 2012

Äntligen hemma, en dag senare...

I lördags skulle vi resa hem från San Francisco, men det blev inte som vi hade tänkt det. Det började med att vi fick vända tillbaka till hotellet halvvägs på väg till flygplatsen, för att vi glömt kvar passen. När vi körde tillbaka till hotellet körde vi för långt. När vi äntligen kommit till flygplatsen och lämnat igen hyrbilen låg så klart vår terminal så långt bort som möjligt från hyrbilsgaraget och det kändes som att vi åkte i en evighet med flygplatståget. Väl framme vid incheckningsdiskarna sprang vi först fel, och när vi slutligen nådde automaten så hade tiden för incheckning av bagage precis gått ut. Det var stört omöjligt att få tag på någon som kunde hjälpa oss, och till slut var det helt kört. Så himla surt, så himla klantigt, och så himla pinsamt!

Det gick inga fler flyg den dagen och det gick inte att flyga via någon annan ort eftersom alla de planen var fullbokade. Vi blev ombokade till dagen efter, via Denver, och fick en rabattkupong till ett närliggande hotell. När allt detta var överstökat insåg Jim som grädde på moset att han glömt mobilen i hyrbilen. Men, då var det i alla fall ingen stress med att ta sig tillbaka dit för att finna den.

Därför tillbringade vi resten av lördagen i staden Millbrae. Det blev lunch/middag på det anrika pannkakshuset Millbrae Pancake House. Därefter gick vi på jakt efter en lekpark och hamnade till slut i en fin park med stor lekpark. Vi gjorde kväll tidigt för att kliva upp i svinottan på söndagen. Ingen risk att vi skulle missa några fler plan. Den försenade resan hem gick bra, och vi landade i New Orleans vid halv fem på eftermiddagen.

Väl hemma kunde vi konstatera att huset hade klarat Isaacs framfart bra. En vindskiva hade lossnat och försvunnit och en lampa hade gått sönder på framsidan så att det låg glassplitter på garageuppfarten. På baksidan hade en del palmgrenar fallit ned, och poolen såg rätt så skräpig ut. Några telefonledningar hängde ned nästan mot marken. Utemöblerna, som vi ställt ihop i ett hörn, hade dock inte rört sig ur fäckan trots att vi ångrade att vi inte hade förankrat dem. Vi hade stängt av vattnet innan vi åkte, och när vi slog på det igen vid hemkomsten märkte vi inte av något särskilt förrän några timmar senare. Jag skulle gå ut till garaget och upptäckte då att det droppade vatten från taket och ned på Mustangen som stod under takdroppet. Vi lokaliserade vattenläckan till toaletten i gästbadrummet på övervåningen. Ingen fuktspärr att tala om där inte. Nej, vattnet rann rakt genom golvet, och ut genom taket i garaget. Som tur var upphörde det efter att Jim stängt vattentillförseln till toaletten.

Idag var det åter vardag och en hel del att ta tag i. Hyresvärden kontaktades och informerades om vattenläckan, så imorgon kommer det förhoppningsvis vara åtgärdat. Jag avklarade två ärenden nere i stan. Jim återvände till jobbet, och fick som tur var en bättre start än han hade befarat att det skulle bli. Ted började i en ny grupp på dagis, då han flyttade upp till gruppen 2-3 år.

Ted stortrivdes i lekparken i Millbrae.

Med musik och en god bok känns resan kortare.

Utrustning för Teds gruppbyte på dagis.