fredag 12 april 2013

Smärta

När vi flög tillbaka från Orlando till New Orleans råkade jag ut för något väldigt obehagligt. I samband med att planet påbörjade nedstigningen inför landningen, drabbades jag helt plötsligt av den mest obeskrivliga smärta. Smärtan strålade ut från en punkt nedanför mitt högra öga i höjd med nästippen och högg som tusen nålar. Tårarna sprutade ut och jag var vettskrämd över vad som hände med mig. Jim, som satt hjälplös bredvid mig var nog nästan lika skärrad som jag över vad som pågick, och Ted uppfattade också att det var något konstigt som hände med mamma. Efter ett tag släppte den värsta smärtan och kvar var en molande värk som spred sig i området runt bihålan vid sidan om näsan (sinus maxillaris), och ned mot tänderna.

Jag var lite förkyld, men hade inte täppt näsa eller ont i öronen. Flygvärdinnorna sa att nedstigningen hade varit ovanligt kraftig. Det kändes logiskt att det handlade om bihålorna. Eftersom smärtan gav med sig tyckte jag inte att det var nödvändigt med något sjukhusbesök. Efter lite sökningar på nätet hittade jag en beskrivning som passade väldigt bra in på händelsen och mina symptom, "aerosinusitis". Från wikipedia: "The affected person suffers a sudden sharp facial pain or headache during descent, which increases as the aircraft approaches ground level."

Om jag är det minsta förkyld nästa gång jag ska ut och flyga tänker jag garanterat använda nässpray innan landning. Något liknande vill jag helst av allt slippa att uppleva igen.

6 kommentarer:

  1. Samma sak hände mig på en flight i Norge. Tappade känslan i halva ansiktet också. Håller med om sanslös smärta!

    SvaraRadera
  2. Jag kan också berätta att Björn blev i princip döv i 2 veckor.... Eller det kanske bara var ett knep för att slippa gå upp till N på natten.... Hmmmm ;-)

    Kram
    Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe :). Det slapp jag, tack och lov!

      Radera
  3. Det har bara hänt en gång, men jag var väldigt förkyld också. Nässpray hade jag inte tillgång till, låter som att det skulle kunna ha inderlätttat/B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte särskilt förkyld, men blev det dock dagen efter. Nässpray ska alltid få följa med hädanefter!

      Radera