måndag 2 april 2012

Arbetstillstånd

I går damp det oväntat ned ett arbetstillståndskort i brevlådan. Som vi tidigare skrivit om så fick inte jag lov att ansöka om social security number, utan jag var tvungen att först ansöka om arbetstillstånd. Den ansökan fylldes ut och skickades in elektroniskt i början på februari, och för en månad sedan fick jag en inkallelse till invandringsmyndigheten för lämnande av fingeravtryck. I samband med visumansökan och vid inträde till det förlovade landet är alla tvingade att lämna fingeravtryck, så egentligen borde mina finnas lagrade någonstans i den amerikanska statens gömmor. Men, men, här är det bara att rätta in sig i leden och i tisdags var det dags för mig att besöka ett medborgarskaps- och invandringskontor för att göra detta.

Väl på plats på kontoret visade det sig att jag inte var ensam om min tid kl 12.00. Totalt var där ett tjugotal personer med samma ärende som jag. Vi fick köa för att registrera oss och visa fram våra händer. Alla fick var sitt formulär som skulle fyllas i och lämnas tillbaka till damen i luckan innan vi fick sätta oss ned och vänta på att bli uppropade. Formuläret var tämligen enkelt, men jag hade inte tänkt på att de ville ha information om vikt och längd i pounds och feet. Men, jag trollade fram det med hjälp av en konverteringsapp i mobilen. Puh!

Jag var en av de första som blev uppropade och efter att jag lämnat avtryck av mitt högra pekfinger, frågade jag om de visste något om vad som skulle hända härnäst. Jag fick ett nekande svar, och en förklaring om att varje fall var unikt. Ok, det är väl bara att vänta och se, tänkte jag. Kanske blir det intervju vid nästa besök. Därför var det mycket överraskande att kortet kom med posten bara fyra dagar senare.

Nu återstår att se om detta duger som id för körkortstagning, eller om jag måste göra en nytt försök med att ansöka om social security number.

Någon som har behov av en jägmästare? (Har jag verkligen så mörkt hår?)

2 kommentarer:

  1. Master of moose! Det låter som en übercool titel :-)

    Kul med mycket bilder. Kan konstatera att våra klimat skiljer sig åt "en aning".

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Kanske borde trycka upp visitkort med den titeln? ;)

    Hoppas ni har snö kvar så att ni kan njuta av skarföre i påsk.

    Glad påsk!

    SvaraRadera