söndag 5 februari 2012

63 channels and nothin' on

Igår fick jag ett brev från banken där de sa att de inte godkänt min förklaring till varför jag bor där jag bor. Om jag inte hittar på en acceptabel förklaring innan 16 mars så spärras mina konton. Frågan är vad som är en acceptabel förklaring. Blir ganska sugen på att skriva något sarkastiskt som att jag bor här för att ha möjligheten att uppleva er banks fantastiska service, men då spärrar de väl kontona direkt! Att skriva att man bor här för att man jobbar här är i alla fall inte OK, vilket också tydligt framkommer i både brev och formulär. Banktjänstemannen kunde ju heller inte tipsa vad man ska skriva, bara att ibland blir det godkänt och ibland inte, så det blir inte lätt.

I torsdags ansökte vi om social security numbers. Det gick oväntat smidigt för mig men för Maria var det stopp. Hon var enligt tjänstemannen tvungen att ansöka om arbetstillstånd för att få numret. Våra invändningar om att hon inte är intresserad av att jobba hjälpte inte. Det märkliga är att inga andra fruar till Kongsberganställda har tvingats till detta. Vissa har fått nummer och andra har fått ett papper om att de inte kan få numret vilket fungerar lika bra när man ska ta körkort mm. Om man varken har ett nummer eller ett intyg här kan man dock inte göra någonting och enligt kvinnan på socialkontoret behövde Maria först få avslag om arbetstillstånd för att de skulle kunna skriva ett sådant papper. Nu har hon i alla fall ansökt om det så får vi se hur det går.

Det är konstigt att allt är så godtyckligt i ett land där allt vid första anblick verkar så strikt. En kollega som skulle ta körkort blev först avvisad för att han inte hade översatt sitt norska körkort. Han åkte då till ett annat ställe där man kunde ta körkort och där var det inga problem. Ett annat exempel är överföring av försäkringsbonus som någon lyckats med, men de flesta inte.

Planen om att Maria skulle ta tjänstebilen och att jag skulle köpa en mindre bil att pendla till jobbet med verkar inte gå i lås. På Kongsberg menar de att Maria inte får vara huvudförare på tjänstebilen, vilket de accepterat tidigare. Nästa plan blir då att vi lämnar tillbaka den bilen och köper två egna bilar. Det märkliga var att när jag besökte ett försäkringsbolag för att få en offert så skrev hon den praktiska bilen på mig och den lilla bilen på Maria. När jag påpekade det sa hon att det blir billigare så och har ingen praktisk betydelse eftersom vi får köra båda bilarna. Så så noga verkar det inte vara.

Idag var vi således och tittade på en bil till Maria. Det var nära att det blev köp eller åtminstone ett hemlån av en Chevrolet HHR, men lite strul med försäkring och betalning gjorde att det varken blev det ena eller det andra. Vi funderar också lite på om den är lite för liten så det kanske var lika bra.
Här kollar vi in några Chevor (den närmast kameran tyckte vi var snyggast). Notera även girlangerna i luften.
Ted hade på sig en för ändamålet passande klädsel.
Mycket blev dock inhandlat även idag, däribland en TV. Funderade på om man skulle köpa en riktigt bra TV som man sedan tar med sig hem, eller det billigaste man kunde hitta på Walmart. Ska man ta med den hem bör den ju klara 230 V och 50 Hz. Jag såg ingen Philips som klarade det och bara någon lite mindre Samsung och gav sedan upp letandet. Så vi gick för budgetalternativet hos Walmart även om det inte blev den allra billigaste. Det blev en 47" Vizio (Tydligen USAs populäraste märke) med både färg och ljud. 3D och Wifi har den också. Allt för det överkomliga priset av $800. Förvånad blev jag när jag kommer hem och ser att den klarar både 230 V och 50 Hz! Bilden på filmer från nätet är utmärkt så denna kanske visar sig vara bättre än Philipsen vi har i Norge. Ljudet är dock sämre men där är det nog inte många som slår Philips. 63 analoga kanaler hittades men kvaliteten på signalen var så gott som obrukbar så något TV-tittande på vanlig TV blir det nog inte om ingen kommer och fixar signalen.

4 kommentarer:

  1. Hej Jim! Känner igen mig precis! Byråkratisk och godtyckligt... Men snart vänjer man sig... Anna kom i ett moment 22 där det krävdes Social Security no för att få körkort. För att ta körkort krävdes.. Jag fixade mitt körkort enkelt, hon kuggades 1a gången. Senare när hon kollade mitt prov hade jag ett fel för mycket... Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ola! Jo, man börjar vänja sig med att allt tar tid och är omständigt, och får försöka se det komiska i det hela. Nu har jag i alla fall fått mitt nummer så idag kunde vi efter lite besvär teckna ett telefonabonnemang i mitt namn till Maria.

      Radera
  2. För att säga det igen, ja jag känner igen mig...

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Som vanligt minns jag fel. Anna rättar: hon klarade provet men var tvungen att köra upp. För mig räckte teoriprovet ( som jag egentligen skulle kuggats på).

    SvaraRadera