torsdag 12 april 2012

Körkort utan större problem

I måndags kom äntligen mitt social security number, och därmed hade jag allt som behövdes för att kunna ta körkort. Jim tog som bekant sitt för knappt två månader sedan, och av hans upplevelse kring det hade jag förstått att det kanske inte var så mycket att oroa sig för. Dessutom visste jag vilka fel jag absolut skulle undgå...

Först såg det ut som om mina planer skulle gå i stöpet totalt. Det satt en handskriven lapp på dörren till testlokalen som informerade om att kameran var trasig och att inga körkort kunde skrivas ut. Suck! Jag gick i alla fall in och tog en kölapp. Kanske kunde jag göra testerna och komma tillbaka senare för fotografering? Det visade sig snart att det var en dam på plats som jobbade på att få ordning på fotoapparaten och vips, så var den hel igen! Det var dubbel tur för mig eftersom jag plötsligt bara hade en före mig i kön då många inte brytt sig om att vänta på reperationen.

Eftersom jag visste att de skulle fråga efter längd och vikt hade jag memorerat det i de lokala enheterna. Men, lite kul hade det varit att fått den uppskattad av de två körkortsdamerna. Vilket var fallet för Jim när han var där. Någon synundersökning kom aldrig på tal, jag tror helt enkelt att de glömde bort det i all sin iver över att fotoapparaten var hel igen. De glömde också bort att fråga mig om jag ville vara organdonator, vilket jag vill, och därmed få ett hjärta som symbol för detta på mitt körkort.

Teoriprovet gick bra, ett par fel hade jag dock. Jag hade liksom Jim läst igenom teoriboken och tagit ett test på nätet, och var ganska så väl förberedd.

Efter teoritestet fick jag vänta cirka en kvart på nästa moment, uppkörningsdelen. Det blev en kort tur med körning längs en väg och en runda runt ett kvarter. Det var här jag passade mig noga för att göra samma misstag som Jim hade gjort. Det vill säga, man måste stanna innan stoppskylten. Men, eftersom teoriboken och vad kontrollanten sagt till Jim inte stämde överrens hade vi gjort upp om att jag skulle fråga kontrollanten om hur det var med detta efter att min uppkörning var över. Men, jag glömde faktiskt bort det i all iver över att jag nu var färdig.

Allt som allt tog det cirka en och en halv timme. Priset var 24,50 USD. Märkligt är att giltighetstiden för mitt körkort är betydligt kortare än det på Jims körkort. Mitt satte de samma utgångstid som för visumet, medan Jims gäller till och med hans födelsedag 2016.

Mitt körkort!

2 kommentarer: