söndag 22 februari 2015

På banken (igen)

Byrokratin på banken har vi redan nämnt i ett flertal inlägg:
På banken
Vår fantastiska bank
"This Is Chase"
Vår nojiga bank

Efter allt strul med banken tänkte jag att det kunde vara kul att testa en annan bank, eller två. Kanske skulle det vara smidigare. Vi har testat två andar banker, men förutom lite lägre avgifter det var det ungefär lika illa, om inte värre. Att föra över pengar till Sverige tog fort 30 minuter i telefon. Detta efter att redan ha faxat alla uppgifterna. På Chase har man i alla fall möjlighet att göra detta själv på nätet (men trots det är det dyrare).

Förutom byråkratin finns det ytterligare några skillnader jämfört med svenska/norska banker. En har vi redan nämnt, och det är att checkar används flitigt. Det mest extrema är kanske att vi har betalat restskatten med check. Jag tror faktiskt att det var det enda alternativet. Vi har också nyligen fått följande meddelande från försäkringsbolaget:

"Dear Mrs Bostroem,

Thank you for your email.

Please be advised that we will process the payment of $43 dollars in full to the provider and the check will be sent sometime next week.

Should you have any questions or require any additional information, please feel free to let us know.

Best Regards..."

Ett försäkringsbolag skickar alltså en check till ett sjukhus för att betala en räkning på 43 dollar...

Men det är också så att de inte har något som liknar bankgiro eller postgiro, så räkningar betalas ofta med check. Det andra alternativet att betala en räkning kan vara att man, hos bolaget man är kund, registrerar något som liknar autogiro så att de får rätt att dra pengarna direkt från bankkontot. I vissa fall kan man också betala med kort. Men man kan alltså inte gå in på nätbanken och betala en räkning.

Till nätbanken har man inte någon kodbricka, certifikat eller liknande. Det behövs bara ett simpelt lösenord. För att öka säkerheten något kan man ibland (särskilt om man loggar in från ett nytt IP-nummer) få en del kontrollfrågor som vart man bor eller har bott, vilken modell eller färg man har på bilen eller liknande. Sådana frågor brukar man få även om man ringer till banken, men det fick jag faktiskt nyligen när jag ringde till ett norskt kortbolag också.

Jag har tidigare nämnt att jag, och flera kollegor, råkat ut för kortbedrägerier. Med tanke å att det verkar vara ganska vanligt är det lite märkligt att de ännu inte har tagit i bruk kreditkort med chip. Man använder fortfarande magnetremsan. Som identifiering på kreditkort används också postnummer, om ens det, i stället för PIN.

Till bankomaten tar man förstås bilen, och man behöver inte kliva ur bilen heller. Man kan också utföra andra banktjänster via "drive thru", men det har vi aldrig testat. De har dock någon slags rörpost som kan hämta och lämna saker till bilen. Ett liknande system har jag testat på apoteket där man skickade recept och pengar/kort i ett rör och sedan kom medicinen till bilen i detsamma.

En sak som kanske kan ses som positiv, men som inte har direkt med banken att göra, är att vi aldrig har sett någon fakturaavgift. Något som verkar ha blivit mer regel än undantag i Norge om man inte väljer e-faktura. Man kan dock få elektroniska fakturor i USA också, och för att uppmuntra det har vi ibland blivit erbjuden en belöning för att "go paperless", typ 25 dollar.

Något annat trevligt är att jag fick ett personligt gratulationskort från min "personliga bankkvinna" när jag fyllde år. Det har aldrig skett i Sverige eller Norge i alla fall. Fast fick jag välja skulle jag nog föredra bättre villkor i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar